De schuld van de vorige coalitie

In plaats van paaltjes staan er nu auto's
Ongeveer 500 à 700 auto’s per uur.

Na het verschijnen van een artikel in De Standaard en Het Nieuwsblad over de trieste koppositie van Lier in het arrondissement Mechelen qua fietsongevallen, is men op het stadhuis ontstemd. Want die cijfers dateren uit 2011, en je kan die dus de huidige coalitie niet verwijten.

Daar is iets van, maar je kan de huidige coalitie ook niet verwijten dat ze in haar beleid veel aandacht aan fietsers en voetgangers schenkt. Een greep uit het aanbod:

  • Het nieuwe stadsbestuur was nog niet goed geïnstalleerd, of de stad was tijdens de spits weer in twee richtingen doorrijdbaar. Het aantal fietsende schoolkinderen daalde prompt, en de leefbaarheid van heel wat straten ging de dieperik in.
  • De autoluwe zondag, blijkbaar een peperduur evenement, kon niet snel genoeg geschrapt worden.
  • Een initiatief als ‘Mijn korte ritten‘ werd door de stad geheel genegeerd, terwijl dat een mooi positief signaal zou zijn. Dankzij Lier Woonplezier is Lier daar toch vertegenwoordigd, maar zoals uit de resultaten van andere gemeenten blijkt, zou het met steun van het stadsbestuur veel straffer kunnen. Te duur? We kunnen het moeilijk geloven.
  • De positieve campagne ‘Met belgerinkel naar de winkel‘ kreeg hetzelfde verdict: Lier doet niet mee. Lier is daarmee de enige gemeente in de ruime regio die niet op de
    kaart staat.

Als je dat allemaal op een rijtje ziet, is de verbolgen reactie van mobiliteitsschepen Bert Wollants wel een erg pover excuus. Want het huidige beleid is allerminst een rechtzetting van het vorige, tenminste als het op een fietsvriendelijke stad aankomt.

Men wil het op het stadhuis niet horen, maar uit tal van voorbeelden in binnen- en buitenland blijkt dat winkelstraten die fiets- en voetgangersvriendelijk zijn veel succes hebben. Of waarom denk je dat je in Wijnegem Shopping Center ook niet vlak voor de winkel kan parkeren?

Middenstanders overschatten courant het aantal klanten dat met de auto komt. Het verder uitbouwen van Lier als winkelstad en toeristische bestemming is een belangrijke prioriteit voor het huidige beleid. Lier Woonplezier is dan ook benieuwd naar de cijfers die het stadsbestuur zal voorleggen om de positieve effecten van haar mobiliteitsbeleid aan te tonen.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *