Één jaar later

Het is ongeveer een jaar geleden dat Lier Woonplezier het levenslicht zag. De Knip was net opgeheven, en een aantal bewoners van de binnenstad vonden dat een stap in de foute richting.

We wilden geen verzuurde nee-roepers zijn die met zwarte vlaggen en harde woorden vooral egoïstisch hun eigen achtertuin bewaken. Nee, we wilden de positieve en moeizame evolutie van Lier naar een autoluw stadscentrum ondersteunen. De Knip was niet perfect, de Grote Markt was niet perfect, maar het waren stappen in een toekomstvisie. Stappen die sinds januari weer omgekeerd werden, en daarmee volgens ons de toekomst hypothekeren. Want, draai of keer het hoe je wil, een provinciestad als Lier kan niet fungeren als verkeersknooppunt voor een steeds stijgend aantal auto’s.

Door onze tegenstanders werden we wel eens afgeschilderd als donkergroene naïevelingen met te veel vrije tijd. Snobs die voor hun deur in het centrum geen auto’s willen. Dat houdt weinig steek. De kern en de sympathisanten van Lier Woonplezier zijn een doorsnede van de samenleving: gewone mensen met gewone jobs, ook ondernemers en winkeliers. Mensen die ook een auto hebben en die gebruiken. Mensen die stilaan ook inzien dat ze zelf vaak de file zijn en dat je vaak met een beetje moeite prima te voet of met de fiets kan. Eigenlijk best realistisch dus, in elk geval minder naïef dan reclame voor de gemiddelde stadsauto.

Lier is een uitzonderlijke stad. Meer dan in andere (provincie)steden is er in Lier veel bewoning in het centrum. Dat zorgt voor een gezonde en natuurlijke sociale controle, een aangename sfeer, een basis voor de middenstand én het is voor de bewoners in kwestie vaak erg efficiënt om overal snel en vlot te geraken: je hebt zelden een auto nodig.

Dat woonvriendelijke karakter wil Lier Woonplezier bewaren. We vermoeden dat het stadsbestuur niet tegen bewoning in de binnenstad is, maar een mobiliteitsbeleid dat van smalle woonstraten verkeersaders maakt, jaagt indirect bewoners weg en doet de woonkwaliteit dalen. Het experiment dat men in Het Looks aanging, heeft een positief resultaat. Die wijk is onmiskenbaar opgewaardeerd. Zo drastisch kan het wellicht niet overal, maar Het Looks is ook een mooie illustratie van de enorme impact die de simpele afwezigheid van autoverkeer heeft op de positieve sfeer in een straat.

Lier Woonplezier is een actiegroep, maar met een positieve én kritische boodschap. We proberen een stem te geven aan al die bewoners, middenstanders, en bezoekers van Lier die ook een autoluw centrum willen en daar een positieve evolutie in zien. En ze zijn met velen, hebben we kunnen vaststellen.

4 thoughts on “Één jaar later”

  1. Ik ben 3 maanden geleden vanuit Lommel naar Lier verhuist.Mijn kleinkinderen wonen hier en ik koos voor het centrum om te gaan wonen.Alles dichtbij en te voet bereikbaar.Ook speelde de gezelligheid een grote rol bij mijn verhuis.Lier is aangenaam en de markt is uniek.
    Na enkele weken van aanpassing begint men wat praktischer en kritischer te kijken.Ik woon nu in de Koning Albertstraat en zie dagelijks het aantal auto’s dat zich letterlijk vastrijdt naar de markt toe.Zowel de vrachtwagens als personenwagens moeten zich dan draaien en de amsterdammertjes sneuvelen wekelijks.De verkeerssituatie is er zeer onduidelijk.De weggebruikers denken steeds als ze de Vredebergstraat voorbijrijden ze nog kunnen verderrijden naar links het Vlietje in.Daar loopt de zaak natuurlijk vast.
    Natuurlijk volgt iedereen zijn voorganger en dan wordt het een chaotische bedoening.Ik denk dat er dagelijks meer dan 50 wagens in deze situatie terecht komen.
    Door frustratie dat ze niet verder kunnen rijden ze dan de Vredebergstraat in negeren het verbodsteken en rijden dan 100 m tegen het verkeer in naar de Vismarkt.
    Bij het binnen rijden van Koning Albertstraat staat een plaat dat het een doodlopende straat is,helaas staat er niet dat het Vlietje ook een doodlopende straat is.Dat zie je pas als je bijna aan het Vlietje bent.
    Gevolg: verkeershinder van kerende auto,s.
    Wie aandachtig kijkt ziet dan nog een verkeersplaat staan,volledig naar de muur gedraaid.?????Wat is daar de bedoeling van? Vergeten ?
    Toch is Lier een aangename stad en als iedereen zijn steentje bijdraagt om ze verkeersluw te maken wordt het nog aangenamer om er te wonen.
    Guido

  2. Blijkbaar wordt dit hier goed opgevolgd.
    Want wat blijkt:Vandaag zijn de naar de muur toegekeerde borden verdwenen.!!!

  3. En vandaag staat er een lichtpaneel in de Vredebergstraat dat het overtreden van het eenrichtingsverkeer 165 € boete betekend.:-)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *