De vicieuze cirkel van het pro-auto-beleid

Het kruispunt aan de Mechelsesteenweg en de Baron Opsomerlaan wordt opnieuw aangelegd. Daarbij wordt -inmiddels zijn we dat gewend- de vlotte doorstroming van het autoverkeer als prioriteit beschouwd.

De buurt vindt dat geen goed idee. Er komen extra verkeerslichten op het kruispunt van de Mechelsesteenweg met de Kazernedreef. En er komt een voorsorteerstrook voor auto’s die linksaf de Baron Opsomerlaan in willen vanuit de Mechelsesteenweg. Dat gaat uiteraard ten koste van de ruimte voor fietsers en voetgangers. In de toekomst zal dit kruispunt er min of meer gaan uitzien als het kruispunt van de spoorwegtunnel en de Van Boeckellaan. Allerminst een veilige, laat staan aangename, situatie voor fietsers en voetgangers.

Grondplan kruispunt Kazernedreef

 

Op het beeld hierboven staat nog een aanzet van het fietspad getekend, om fietsers te laten afslaan naar de Kazernedreef. Of die er ook in de praktijk zal komen is zeer de vraag. De stad ziet mensen die met de fiets naar het zwembad of het stadskantoor willen liever het omweggetje via de Baron Opsomerlaan of het achteraf-weggetje in Tenierslaan maken, vandaar. Dat is bijna letterlijk het omgekeerde van het STOP-principe, nochtans zou dit het uitgangspunt moeten zijn bij elke (her)aanleg.

Deze heraanleg is niet meer dan het logische gevolg van het zogezegde ‘en-en’ beleid qua mobiliteit, waarbij alle vormen van mobiliteit gelijk behandeld zouden worden. Die gelijkheid is uiteraard schijn, bij zo’n beleid zullen auto’s uiteindelijk altijd gaan domineren. Het centrum is dan ook nog enkel in naam autoluw en wordt in de praktijk gewoon als drukke verkeersas gebruikt. Die functie vereist natuurlijk dat de vlotte toegang naar het centrum voor auto’s verzekerd wordt, en dat kan niet anders dan ten koste gaan van de andere weggebruikers, je kan de wegen immers niet breder maken dan ze zijn. De voorrang die gegeven wordt aan auto-toegankelijkheid zorgt er bovendien voor dat er steeds meer autoverkeer aangetrokken wordt, wat dan weer de vlotte doorgang bemoeilijkt. En dan zijn er opnieuw files en opstoppingen die moeten aangepakt worden. In een middeleeuwse stad als Lier kan dat enkel eindigen met een vuil, lawaaiierig en onveilig centrum vol auto’s die quasi permanent in de file staan. In zo’n centrum waagt niemand zich voor z’n plezier te voet of met de fiets. Tot zover het en-en-beleid.

Lier Woonplezier wijst er graag op dat een duidelijke keuze voor een autoluw centrum met voorrang voor fietsers en voetgangers, zou zorgen voor duidelijke en evidente prioriteiten bij de heraanleg van dit kruispunt. Nu probeert men een ‘en-en’ compromis uit de brand te slepen waarbij de situatie voor fietsers en voetgangers ‘leefbaar’ is en amper voldoet aan de geldende normen. Lier Woonplezier vreest dat er meer nodig is om fietsers een aangenaam en veilig gevoel te geven als ze richting centrum of naar het zwembad fietsen. Daar willen we graag aan toevoegen dat die fietsers op dit kruispunt vaak schoolgaande kinderen en jongeren zijn. We vrezen er dan ook voor dat steeds meer van hen zullen toetreden tot de gewraakte ‘achterbankgeneratie’ die zelden uit de veilige cocon van de auto komt.

Een aantal jaren geleden waren de bewoners van de Mechelsesteenweg veelal tegen het autoluwe centrum (‘de knip’), omdat die zorgde voor files voor hun deur. Misschien is het daarom dat ze nu niet reageren op de uitgestoken hand van Lier Woonplezier om samen te pleiten voor een echt autoluw beleid. Dat vinden we bijzonder jammer, want zoals de voorgestelde aanleg van dit kruispunt nogmaals aantoont, leidt een pro-auto-beleid enkel tot meer autoverkeer. En zo zullen steeds meer bewoners in Lier te maken krijgen met meer en langere files voor hun deur. Daartegen protesteren met enkel de focus op de eigen voordeur, heeft weinig zin.

Een gedachte over “De vicieuze cirkel van het pro-auto-beleid”

  1. Gewoon even met de fiets door Lier rijden is een zelfmoordpoging.Berlarij,Fietspad Berlaarsesteenweg,Pastoriestraat,elke met kasseien of klinkers belegde straat is ronduit Gevaarlijk!Toch wordt de stad autoluw gemaakt en de fiets gepromoot.Beste stadsbestuur..werk aan onze veiligheid.Beste Lierenaar…denk hieraan in t stemhokje…Dank u wel

Reacties zijn gesloten.