Gratis bewonerskaarten, een goed idee?

De stad deelt gratis bewonerskaarten uit aan alle inwoners met een wagen. Niet ‘goedkoop’ of ‘betaalbaar’, maar gratis. De tweede bewonerskaart kost €70, ook spotgoedkoop als je het vergelijkt met de parkeertarieven.

Een gratis bewonerskaart is uiteraard geen garantie op een parkeerplaats, maar het schept wel verwachtingen. Bewoners veronderstellen, en dat valt te begrijpen, dat de stad voorziet in voldoende parkeerplekken om minstens alle houders van een bewonerskaart een plek te geven. Je hoort dat ook wel in hun argumentatie: “We hebben een bewonerskaart, maar we kunnen nooit onze auto kwijt”.

Foto van de Wijngaardstraat in Lier
Smal voetpad, geen fietsenstalling, maar wel een parkeerstrook

Sinds een jaar (volgens RTV) verplicht de stad bovendien om bij nieuwbouw voldoende parkeerplaatsen te voorzien. Bij appartementen, zoals aan de Sionsvest of op de Gasfabrieksite, zijn dat dan vaak dure ondergrondse parkeergarages. Die parkeerplek komt bovenop de gratis bewonerskaart.

Wie zo’n appartement koopt, komt dus in een situatie terecht waar het hebben van twee auto’s de standaard is. We hebben in Lier blijkbaar ruimte genoeg om hierin te voorzien, en de (potentiële) kopers van appartementen hebben voldoende budget om de peperdure ondergrondse parkeerplekken te betalen. De autologica zit in de bakstenen ingebakken. Het is dan ook niet vreemd als de kopers van die appartementen hoge eisen gaan stellen aan de vlotte doorstroming van autoverkeer en de beschikbaarheid van parkeerplaatsen. De Gasfabrieksite ligt vlakbij een drukke overweg en enkele kruispunten én pal op een schoolroute. Het valt te verwachten dat de files er niet op zullen verbeteren.

Ja, maar wat dan wel?

Lier Woonplezier is geen voorstander van gratis bewonerskaarten en dure ondergrondse parkeergarages. Die scheppen onrealistische verwachtingen (een parkeerplek voor iedereen) en maken wonen in de stad nodeloos duur.

Al geruime tijd pleit Lier Woonplezier voor voldoende overdekte en afsluitbare fietsenstallingen voor bewoners. Met name in straten met rijhuizen en smalle voetpaden, waar fietsen nu vaak lelijk en/of hinderlijk op straat gestald worden, terwijl er vaak wel een parkeerstrook is. Het argument ‘er is geen ruimte’ gaat niet op. De ruimte is er, de keuze om ze te gebruiken voor iets anders dan auto’s, die is er een pak minder.

0a99eaa7a6fe1ee1cf70451c3917b7f6Jan Vermeulen gaf onlangs ook het voorbeeld van Deinze. Daar kunnen bewoners gratis BlueBike gebruiken, de blauwe leenfietsen die aan veel stations staan. Bovendien krijgen inwoners van Deinze een bedrag tussen de €150 en de €400 als ze een nummerplaat van een brommer, moto of auto inleveren. Daarmee wordt een elektrische fiets of een bakfiets plots een pak beter betaalbaar. Net zoals de gratis bewonerskaart en verplichte parkeerplaatsen bij nieuwbouw het gebruik van de auto stimuleren, stimuleer je met maatregelen zoals in Deinze het gebruik van de fiets.

Het lijken ons maatregelen die in Lier, waar ‘parkeerproblemen’ een eeuwig idée-fixe schijnen te zijn, een echte omslag kunnen betekenen. En, zeker in vergelijking met auto-stimulerende maatregelen, best betaalbaar. Dan vergeet ik nog de herstellingskosten aan de straten in onze binnenstad die permanent lijden onder het drukke auto- en busverkeer. En de agenten die met de regelmaat van de klok het vastgelopen autoverkeer moeten regelen.

3 gedachten over “Gratis bewonerskaarten, een goed idee?”

  1. Jullie komen soms over als “haatdragend” tegenover auto’s ipv “ijverend” voor een betere fiets-auto verhouding.
    Ik vind het niet meer dan normaal dat inwoners gratis hun auto kwijt kunnen in de buurt van hun woonst.
    Niet iedereen heeft de luxe om alles met de fiets of openbaar vervoer te kunnen doen.
    Ipv de auto volledig te weren of te “haten”, zou er beter gewerkt gemaakt worden van een integraal beleid.
    Een auto is nu eenmaal nodig soms.
    Ook niet iedereen heeft de luxe een eigen garage te hebben om de auto te stallen (zoals een van de initiatiefnemers van “lierwoonplezier” heeft).
    Dus wees een beetje eerlijk en besef dat niet iedereen het gelukt heeft van een eigen garage te hebben.
    Het is nogal gemakkelijk anti gratis auto (-staanplaatsen) te zijn, maar dan wel zelf de luxe de hebben over een eigen garage te beschikken.

    1. Dat een bewonerskaart gelijkstaat aan ‘een gratis parkeerplaats’ is een misvatting. Een bewonerskaart zorgt ervoor dat je niet moet betalen om te parkeren, maar in veel gevallen is het onmogelijk om voor elke bewoner een parkeerplaats te voorzien (laat staan twee…)
      Ik ben niet ‘anti auto’, maar vind het wel bijzonder jammer dat vrije openbare ruimte in veel gevallen enkel als parking gebruikt wordt.
      Wij zijn een gezin met twee kinderen, en hebben bijvoorbeeld de grootste moeite om alle fietsen in huis te stallen. Waarom voorziet de stad niet in fietskluizen, zoals ik in vele andere steden zie verschijnen? Als ik door de Lierse straten loop, zie ik vaak fietsen tegen gevels van rijhuizen gestald staan. Door enkele parkeerplaatsen ‘op te offeren’ aan fietskluizen voor bewoners, hoeven die daar niet meer te staan en staan ze veilig en beschut gestald. Je spreekt over de ‘luxe’ om alles met de fiets of het openbaar vervoer te kunnen doen, maar ook niet iedereen heeft de luxe om een auto te kunnen kopen, of een huis met garage. Ik vind het dus jammer dat we, onder andere via die bewonerskaarten, voortdurend gefixeerd zijn op parkeerplaatsen.

      We gaan bovendien heel inefficiënt met onze auto’s om, als je ziet hoeveel ruimte die innemen. In plaats van gratis bewonerskaarten uit te delen, zou de stad ook kunnen inzetten op meer autodelen, via Cambio of particulier. Je hebt dan alle comfort van een auto, zonder de meeste lasten en met een pak minder ruimtegebruik. Het zal niet voor iedereen een oplossing zijn, maar als je zo in een straat tien of vijftien parkeerplaatsen kan uitsparen, komt er ruimte vrij voor andere dingen: groen, speeltuinen, bredere voetpaden, fietspaden, fietskluizen, etc.

      In elk geval vind ik gratis bewonerskaarten geen evidentie, omdat ze dus foute verwachtingen scheppen. En andere mobiliteitskeuzes ondermijnen, door autogebruik goedkoop te maken/houden.

      1. Volledig met je eens Toon, ik vrees dat er nog enige tijd zal moeten blijven op gehamerd worden dat het voorrecht dat de auto nog op vele plaatsen en momenten krijgt geen evidentie meer is

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *