De achterbankgeneratie

Een van de argumenten tégen een autoluw centrum die we bij Lier Woonplezier vaak te horen krijgen, is dat het dan onmogelijk wordt om de kinderen met de auto aan de schoolpoort af te zetten op weg naar het werk.

De Lisperstraat in september 2012
De Lisperstraat in september 2012

Helaas kunnen we elke schooldag vaststellen dat heel erg veel mensen hun kinderen echt vlak voor de schoolpoort uit de auto willen laten stappen. Het is eigenlijk nu al onmogelijk om vlot met de wagen je kinderen naar school te brengen en dan door te rijden, en al zeker niet als je het legaal (dus zonder dubbel- of foutparkeren) wil doen. Ouders, belangengroepen en zelfs scholen die beweren dat dit wel zou moeten kunnen, maken de mensen blaasjes wijs. Willen we in de toekomst een stad die niet volledig is dichtgeslibd, dan moeten we het over een andere boeg gooien.

Gewoontes veranderen is niet eenvoudig, zeker niet in een land waar zoveel mensen met een bedrijfswagen rondrijden en er uitzonderlijk vaak voor korte afstanden de wagen wordt genomen. Maar met kleine stappen kunnen we het tij al beginnen keren:

  • Is de school in de buurt? Ga samen te voet of met de fiets. Je zal ervan versteld staan hoe vlot dat gaat en hoeveel tijd je anders verspeelt door in de file te staan aanschuiven.
  • School al wat verder weg? Parkeer op een paar honderd meter van de school, en leg het laatste stuk te voet af of laat je kind zelf het laatste stuk naar school gaan. De schoolomgeving zal een pak veiliger worden en je hebt de kans om met leerkrachten of andere ouders aan de schoolpoort een praatje te slaan.
  • Sta je voor een school-, job- of woningkeuze? Als je slim kiest, kan je veel tijd en geld besparen. Goede bereikbaarheid per fiets of met het openbaar vervoer, kan ervoor zorgen dat je geen tweede wagen nodig hebt. Een wagen kost al gauw € 6.000 per jaar aan verzekering, brandstof, belastingen, onderhoud en aankoopkost. Dat bedrag zal de komende jaren wellicht alleen maar stijgen. Een duurdere stadswoning of een job in de buurt die minder betaalt, wordt zo toch interessant. Bovendien spaar je veel tijd uit, en wellicht ook wat verkeersstress.

Nog nooit gingen zo weinig kinderen & jongeren met de fiets naar school. 25%, blijkt uit een onderzoek van de Vlaamse Overheid. In 2000 was dat nog 40%. De ironie wil dat de fiets vooral gemeden wordt omdat het (te) gevaarlijk geworden is op straat, door het drukke autoverkeer.

Lier Woonplezier of een paar welwillende ouders kunnen het tij niet op hun eentje keren als de politieke wil ontbreekt om de dingen te veranderen. Zowel op Vlaams niveau als op het niveau van het Lierse stadsbestuur verwachten we een duidelijk beleid met visie, en daarin zal andere dan automobiliteit een veel belangrijkere plaats moeten krijgen. Een autoluw stadscentrum is volgens Lier Woonplezier dan ook essentieel om andere vervoerswijzen de ruimte te geven.