Met de nieuwe affiche die Lier Woonplezier de volgende dagen verspreidt, vragen we opnieuw aandacht voor een autoluwe binnenstad. We willen ook de mythe weerleggen dat een autoluw stadscentrum een doods centrum zou zijn. Een stelling die we vaak horen terugkomen is:
“Veel mensen blijven weg uit Lier als ze niet met de auto tot vlak bij hun bestemming kunnen rijden.”
Het aantal wagens dat vlak bij een winkel of horecazaak in het centrum kan parkeren, is beperkt. Het is nu eenmaal onmogelijk om overal volop parkeerruimte te creëren.
Uit internationaal onderzoek is bovendien gebleken dat klanten die met de fiets, te voet of met het openbaar vervoer komen, meer uitgeven dan wie met de auto komt. Dat is ook maar logisch: zonder wagen is een tussenstop sneller gemaakt als je een leuke etalage ziet of iemand herkent op een terrasje.
Net zoals in de rest van Vlaanderen is de oppervlakte aan baanwinkels in Lier de laatste jaren sterk toegenomen. Zelfs mensen die in de stad zelf wonen, gaan met de auto naar die winkels en brengen dan uiteraard ook geen bezoek meer aan de horeca. In Lier woont het grootste deel van de bevolking in een straal van drie kilometer rond de Grote Markt. Door verschillende stadsinbreidingsprojecten komen daar nog 5000 inwoners bij. Die mensen (opnieuw) naar onze binnenstad lokken moet de basis vormen voor een heropleving van Lier als winkelstad.
Cruciaal voor de wederopbloei van Lierke Plezierke, is een centrum creëren dat aangenaam is om te bezoeken en om in rond te kuieren. Een stad waar bewoners en bezoekers een divers, kwalitatief winkelaanbod op wandel- of fietsafstand vinden, waar je je veilig voelt en waar gesprekken niet verloren gaan in het geraas van het verkeer.
Lier Woonplezier vraagt alle politici om samen in te zetten op de leef- en verblijfskwaliteit van Lier en dus resoluut te kiezen voor een bruisende, autoluwe stad. In combinatie met een mobiliteitsplan dat bewoners uit de nabije omgeving van onze stad met de fiets of de bus naar de binnenstad lokt, komt er zo vanzelf parkeerruimte vrij. In de stad zelf voor mindermobielen, voor bewoners en voor wie het écht nodig heeft. Op de parkings aan de rand van Lier voor wie van verder komt, en van daaruit op vijf minuten in het hart van onze stad staat. Kortom, Lier Woonplezier vraagt een beleid dat aandacht heeft voor bewoners, kinderen, voetgangers en fietsers en waar we over twintig jaar nog fier op kunnen zijn.
Ben jij ook overtuigd dat het veel beter kan en geloof jij ook in een onweerstaanbaar aantrekkelijk Lier voor alle bewoners en bezoekers? Hang deze affiche dan voor je raam.
Heb je geen affiche ontvangen en wil je er toch één voor je raam hangen? Stuur een mailtje of download de PDF.
bekrachtig misschien in vet gedrukte letter dat mensen juist naar steden gaan ontspannen en ontspannen gaan inkopen en tafelen, waar rust gecreeerd is. Dus : wissen! die stelling die verleden tijd is
De Antwerpsestraat, Rechtestraat en Berlarij (de voornaamste verkeersas door Lier dus) zijn nog steeds éénrichting voor fietsers. De noordelijke toegang tot die as (de tunnels aan het station) is zelfs helemaal gesloten voor fietsers. Dit is echt een prioriteit, meer dan bv. de kwaliteit van fietspaden. Dat laatste kan je als fietser desnoods oplossen met mountainbike-banden en schokdempers (erg genoeg), maar ergens niet mogen fietsen, daar kan een fietser weinig tegen beginnen.