Open Brief: Na de feestneuzen nu terug paaltjes op de markt

Lier Woonplezier verstuurde deze open brief aan het Lierse stadsbestuur:

Geachte Burgemeester,
Geachte Schepenen,

Toen onze mooie heraangelegde Grote Markt heropend werd, was onze markt de “speeltuin” van voetgangers, winkelaars, fietsers, spelende kinderen, … .
De Grote Markt was immers een voetgangerszone waar de zwakke weggebruiker naar hartenlust kon kuieren.
Bussen en taxi’s werden weliswaar toegelaten ; doch dit aan lage snelheid en steeds voorrang gevende aan de zwakke weggebruiker.
Vol weemoed herinneren wij ons dit pareltje van moderne stadsplanning.

Daar in Uw visie het genot van voetgangers, winkelaars, fietsers en spelende kinderen ondergeschikt is aan de snelle verplaatsing van koning auto heeft U met veel tromgeroffel terug een volwaardige doortocht voor koning auto over de markt gerealiseerd.
Dit is een grote stap terug in moderne hedendaagse stadsplanning waar de belevingskwaliteit van het historische centrum voorop staat.
Om dit te realiseren diende een deel van de voetgangerszone opgeofferd te worden om zo het statuut van straat te krijgen.
Tot overmaat van ramp werd er kwistig met doorgangspassen rondgestrooid.
Het zeer betreurenswaardige resultaat ondervinden we elke dag , koning auto heeft terug voorrang op rondkuierende stadsgenoten, spelende kinderen ; wat vaak aanleiding geeft tot gevaarlijke situaties.

Heden ten dage heerst er een sfeer van straffeloosheid waardoor er meer en meer auto’s in alle richtingen en gedurende de hele dag over de markt rijden.
We zijn dus helemaal terug naar af.
In een poging om deze straffeloosheid in te dijken voorziet U nu om een 30 tal paaltjes te plaatsen langsheen de markt.
Hiermee gaat ons inziens een nutteloze investering van minstens 30.000 € gepaard.

Een investering die niet nodig is indien de Markt als voetgangerszone behouden werd.
Een hoop geld dat beter aangewend kan worden voor het herstel van voet- en fietspaden die er als maar erbarmelijker komen bij te liggen.

Vandaar onze smeekbede
Maak voordat U deze investering uitvoert een studiereis naar enkele voorbeelden van hedendaagse stadsherinrichting waar de oude historische centra als winkel/voetgangerszones herleven. U hoeft echt niet ver te gaan : Mechelen, Gent, Brugge, Leuven, …
De belevingswaarde voor voetgangers, fietsers, spelende kinderen, winkelaars, terrasjesklanten, toeristen, … is er veel intenser ; de zwakke weggebruiker kan er in alle veiligheid genieten van wat de stad hem te bieden heeft.

Pas dit aub toe in onze bruisende stad.

Lier Woonplezier

3 gedachtes over “Open Brief: Na de feestneuzen nu terug paaltjes op de markt”

  1. De markt autovrij was kei goed!!! Het zou vrij stom zijn om dit terug ongedaan te maken. Dan gaan we terug naar af… Er is plaats genoeg om de auto ergens achter te laten en kost geen moeite om even te voet verder te gaan… Zelfs gratis aan de Mol… Ik kom niet zo va

  2. Hallo beste mensen van Lier woonplezier.
    Jullie weten dat ik een ondersteuner ben van het allereerste uur. En nog veel eerder trouwens. Het initiatief voor deze brief aan de burgemeester is zeker lovenswaardig al was het dat hij beseft dat we niet in slaap vallen. Maar opgelet! indien het verkeer over de grote markt echt volledig aan banden zou gelegd worden zal het verkeer in onze smalle straten alweer toenemen! Nu hebben we tenminste nog een beetje respijt na 18h en voor 11h. maar dan is het hek van de dam. Want de kans dat het huidig stadsbestuur terug naar echt autoluw gaat is quasi nihil. Vandaar dat ik ook heel stillekes ben op het ogenblik. Immers indien we te veel protesteren over bv de 3000 (zo ongeveer) overtredingen per maand in de Vredebergstraat op het eenrichtingsverkeer richting Veemarkt is het meest eenvoudige voor dit bestuur om het verkeer terug in beide richtingen toe te laten….. dat is vrees ik, de redenering van mensen die niet naar de toekomst willen kijken . Vriendelijke groet

    Martine

    1. Beste Martine,
      ik begrijp je reactie, maar spijtig genoeg is de realiteit anders.
      Het openstellen van de Grote Markt zorgt er voor dat nog meer mensen dat de stad als alternatief voor de ring ontdekten. We hebben het resultaat daarvan de voorbije weken kunnen vaststellen, waarbij onder andere het kruispunt Antwerpsestraat-Kartuizers de bottleneck vormt omdat veel mensen langs Molbrug of Berlaarpoort de stad inrijden om dan via Antwerpsestraat (of Lisperstraat) de stad terug te verlaten.
      Maar een ander gevolg daarvan is dat ze de gewoonte krijgen om ook op andere momenten (als de markt niet doorrijdbaar is) de stad gaan inrijden wat dan voor nog meer verkeer in de smalle straten zoals Vredebergstraat of Kolveniersevest zorgt. En wat je dan ‘s avonds onder andere kan merken aan de rij auto’s die door de Kartuizers langs de Lisperstraat (en voor de schoolpoort daar) naar de Wijngaardstraat leidt, en zo verder.
      En het zal bovendien ook veel moeite kosten als men deze gewoontes wil terugdraaien; als men dat al wil.
      Dat beetje respijt na 18u en voor 11u waarover je het hebt, betekent dus wel nog meer verkeer op de andere uren in de omgeving van de Vredebergstraat, en op alle momenten van de dag in de rest van de stad.

Reacties zijn gesloten.